Priča o Renaultu 4

Kao treći najprodavaniji model u automobilskoj istoriji i najveći francuski uspeh širom sveta sa više od osam miliona prodanih primeraka u više od sto država, Renault 4 postao je prava automobilska legenda.

Priča o Renaultu 4

Priča o Renaultu 4

Priča o Renaultu 4, »četvorki«, počela je 1956.

Kao treći najprodavaniji model u automobilskoj istoriji i najveći francuski uspeh širom sveta sa više od osam miliona prodatih primeraka u više od sto država, Renault 4 je postao prava automobilska legenda.

Pierre Dreyfus je 1956. godine počeo da upotrebljava pojam džins-automobil, "Blue Jeans Car". Hteo je, naime, da proizvodi automobil koji će biti svestran i jeftin poput farmerki. I to je obavio celom svetu.

Nakon pet godina, na konferenciji za novinare uoči odlaska na sajam automobila u Parizu 1961., svetu je predstavljen Renault 4, prvi sa pogonom na prednje točkove.

Projekat je imao oznaku 112, ali mu je nadimak bio "350" (u skladu s budućom cenom od 350.000 franaka).
Priča o Renaultu 4
Automobil je u Francuskoj predstavljen u avgustu 1961. Javnosti je Četvorka prikazana u oktobru 1961. na sajmu automobila u Parizu. Model se proizvodio u 28 država, uključujući i Francusku. Prodavao se u više od stotinu država. Kraj proizvodnje bio je 3. decembra 1992. Tada je najavljen i konačni prestanak proizvodnje tog modela. Ona se, naime, u to vreme proizvodila se još samo u Sloveniji i Maroku.

Renault 4 je tako postao treći najprodavaniji model automobila na svetu. Postojale su tri verzije: R3, koji je povučen posle godine dana, R4 i R4L (L je skraćenica za "luksuz"). Oznaka R4 ubrzo se odomaćila kao ime modela, koji je zauvek ostao u srcima francuskog naroda i javnosti. Unutrašnjost, niski troškovi i svestrana prilagodljivost odmah su postale omiljene karakteristike vozila koje su nazvali "trenutnim uspehom". Već šest godina posle početka proizvodnje sa proizvodne trake je sišlo milionito vozilo. Ukupno je za 31 godinu proizvodnja dostigla izuzetan broj od 8.135.424 automobila.

Renault 4 je bio vrlo je uspešan i izvan Francuske. Proizvodili su ga u 27 država (i Francuskoj), među njima i Australiji, Južnoafričkoj Republici, na Filipinima, a i u Čileu su znali dobro da ga sastave.
Četvorka je mogla da se kupi u nekoliko verzija, uključujući i dostavnu, sa pogonom na sve točkove i kabriolet. Postojale su i različite verzije nazvane Rodeo i brojne druge. U Francuskoj su najpoznatije bile Parisienne (1963.), Jogging (1981.) i Sixties (1985.).

Renault 4 je bio dobro poznat i na reli trkama. Bio je najomiljenije prevozno sredstvo mladih koji su u njemu istraživali svet. Mogao je da se vidi i na automobilskim takmičenjima, primer na Reliju Monte Carlo i Reliju Pariz – Dakar. U tom afričkom reliju se čak popeo na pobedničko postolje.

Posebna serija Bye-Bye napravljena je 1992. godine i proizvodila se do 1994.godine u Sloveniji i Maroku, ali u malim količinama. Poslednja Četvorka na svet je došla u Sloveniji, u Novom Mestu.
Priča o Renaultu 4

Vremenska lenta Renaulta 4

  • 1956.: Pierre Dreyfus počinje svoj projekat razvoja „džins automobila”.
  • 1959.: Prototipi budućeg Renaulta 4 prešli su sve puteve sveta. Od SAD-a do Švedske, preko Sardinije i Gvineje, inženjeri su testirali automobil koji je izuzetno podneo ekstremne uslove.
  • 1961. (6. jul): poslednji 4CV proizveden u fabrici u Billancourtu.  Time je napravljen prostor za pokretne trake na kojima se proizvodio novi Renault 4. 
  • 1961. (avgust): Predstavljanje Renaulta 4 i Renaulta 3 u francuskoj regiji Camargue.
  • 1961. (oktobar): prvi javni nastup novog Renaulta 4 na salonu automobila u Francuskoj  (Grand Palais).
  • 1965.: R4 službeno postaje Renault 4.
  • 1966.: Početak Renaultove operacije („Les Routes du Monde”) (koja je završena 1984.)
  • 1967.: Proizvodi se gotovo 370 000 automobila godišnje, Renault 4 postaje francuski uspeh. U septembru je konstruisana maska od aluminijuma.
Priča o Renaultu 4
  • 1974.: (septembar) Uvođenje plastične maske.
  • 1977.: Renault 4 – prodano 5 miliona primeraka (uključene sve verzije i vrste). Renault postaje najveći evropski proizvođač automobila.
  • 1980.: Renault 4 – treće mesto na reliju Pariz-Dakar u rukama braće Marreau.
  • 1985.: Prodaja prelazi prag od sedam miliona automobila.
  • 1988.: Renault 4 – na nemačkom tržištu je završena prodaja, nakon 27 godina uspeha i više od 900 000 prodanih primeraka, obeležen je ograničenom serijom (500 primeraka) Salü Iz francuskog kataloga „ispala” je verzija Van.
  • 1992.: fabriku u Billancourtu napustilo je poslednjih 1 000 primeraka Renaulta 4. Verziju GTL Clan krasila je komemoracijska pločica sa natpisom „Bye-Bye”, kojom je obelžen kraj proizvodnje. 3. decembra Renault najavljuje službeni kraj proizvodnje Renaulta 4. Samo su dve zemlje nakon tog datuma do 1994. nastavile sa proizvodnjom Renaulta 4, Maroko i Slovenija.
Ukupan broj proizvedenih Renaulta 4 premašio je 8 130 000 automobila.

Renault 4 Miss Sixty

Povodom 50. godišnjice četvorke, Renault je proizveo veziju Miss Sixty. Temelji se na Renaultu 4 iz 1965. godine, a dizajn mu je nadahnut modnom markom Miss Sixty. Odlikuje se posebnom bojom karoserije, posebno prilagođenim gumama, zadnjim svetlima kao i ekskluzivnom unutrašnjošću koju krase ružičasti šavovi i izvezani uzorci.

Motori koji su se upotrebljavali u Renaultu 4:

603cc, 747cc, 782cc, 845cc, 956cc i 1.108 ccm. Imena i nadimci Renaulta 4:

  • Italija – JP4, prodavan pod nazivom „žaba”.
  • Španija – „Cuatro Latas” (četiri kutije).
  • Bivša Jugoslavija – „Katrica” (Catherine)
  • Tunis – „R4 Monastir”, nazvan po rodnom mestu predsednika Bourguiba.
  • Zimbabve – „Noddy Car”
  • Argentina – „El Correcaminos” (trkač)
  • Finska – „Tiparellu” (kapljica)
  • Coupe de France Renault Cross Elf (1974. – 1984.)

Serije i posebne verzije

  • 1963. Sinpar four – verzija sa pogonom na četiri točka (sve do kraja proizvodnje).
  • 1963. Parisienne.
  • 1968. Plein Air.
  • 1970. Rodeo, izvedena R4 koju proizvodi ACL.
  • 1975. Safari ograničena serija.
  • 1981. JP4, izvedena R4, proizvodnja CAR Système; Jogging, ograničena serija (5 000 vozila).
  • 1982. ograničena serija Shopping (300 vozila proizvedenih u Belgiji).
  • 1985. ograničena serija „Sixties” (2 200 vozila).
  • 1988. posebna verzija za nemačko tržište Salü, kojom je obeležen kraj prodaje u Nemačkoj (500 vozila).
  • 1991. ograničena serija Cartes Jeunes.
  • 1992. Bye-Bye, posebna verzija za francusko tržište kojom je obeležen kraj prodaje modela (1 000 vozila).

Uvek smo vam na raspolaganju